
Upadłość konsumencka 2020
Czy będzie łatwiej ogłosić upadłość?
Upadłość konsumencka 2020
Postulaty o zmianę przepisów ustawy – Prawo upadłościowe dało się słyszeć od dawna. Zgłaszano m.in. fakt, że nadal ponad połowa sądów oddala wnioski o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, że zasady są nieprecyzyjne, niejasne, a czas trwania postępowania zbyt długi i niemożliwy do oszacowania. Ogólnie powinno być „prościej i szybciej”, a rozstrzygnięcia sądów przewidywalne i bardziej jednolite.
Nowe przepisy 24.03.2020 r.
W dniu 24.03.2020 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące upadłości konsumenckiej. Nowelizacja ustawy Prawo upadłościowe od miesięcy „reklamowana” była jako ta, która umożliwi znacznie większej liczbie zadłużonych w uzyskaniu oddłużenia. Czy faktycznie tak jest?
Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami do ogłoszenia upadłości konsumenckiej konieczne było stwierdzenie, że:
- dłużnik jest niewypłacalny;
- nie występują okoliczności (przesłanki), o których była mowa w art. 4914 Prawa upadłościowego.
Zgodnie natomiast z art. 4914 ustawy Sąd miał obowiązek oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa.
Już jedynie na tle w/w zdania pojawiało się wiele wątpliwości. Czym bowiem jest rażące niedbalstwo? Kiedy dane zachowanie zostanie zakwalifikowane jako doprowadzenie do niewypłacalności? Tymczasem w/w okoliczności (umyślność, rażące niedbalstwo) były głównymi przyczynami oddalania wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenta.
Ponadto Sąd oddalał wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli w okresie dziesięciu lat przed dniem zgłoszenia wniosku:
- w stosunku do dłużnika prowadzono postępowanie upadłościowe według przepisów tytułu niniejszego, jeżeli postępowanie to zostało umorzone z innych przyczyn niż na wniosek dłużnika;
- ustalony dla dłużnika plan spłaty wierzycieli uchylono na podstawie przepisu art. 49120;
- dłużnik, mając taki obowiązek, wbrew przepisom ustawy nie zgłosił w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości;
- czynność prawna dłużnika została prawomocnie uznana za dokonaną z pokrzywdzeniem wierzycieli – chyba że przeprowadzenie postępowania jest uzasadnione względami słuszności lub względami humanitarnymi.
Tu z kolei można było zastanawiać się czym są względy słuszności i względy humanitarne.
Krótko rzecz ujmując wątpliwości było dużo wśród dłużników, pełnomocników jak i sądów.
Przyczyny niewypłacalności dłużnika a ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Upadłość konsumencka 2020.
Najnowszą wersją ustawy Prawo upadłościowe art. 4914 uchyla się. Oznacza to, że do ogłoszenia upadłości konsumenckiej wystarczające jest wystąpienie jedynie przesłanki niewypłacalności dłużnika. Sądy na etapie postępowania w/s o ogłoszenie upadłości nie będą w ogóle badać przyczyn powstania niewypłacalności.
Nie oznacza to, że przyczyna niewypłacalności nie będzie miała w ogóle znaczenia przy upadłości konsumenckiej. Sąd nadal będzie badał przyczyny ale dopiero po ogłoszeniu upadłości.
Np. w art. 49115 ustawodawca zastrzegł, iż w przypadku ustalenia, że upadły doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa, plan spłaty wierzycieli nie może być ustalony na okres krótszy niż trzydzieści sześć miesięcy ani dłuższy niż osiemdziesiąt cztery miesiące.
Oznacza to, że na gruncie nowych przepisów plan spłaty wierzycieli może zostać wydłużony do 7 lat. Oczywiście chodzi o przypadki opisane w przepisie:
- doprowadzenie przez dłużnika do swojej niewypłacalności,
- istotne zwiększenie niewypłacalności w sposób umyślny lub na skutek rażącego niedbalstwa.
Chodzi tutaj głównie o sytuacje, gdy upadły w sposób nieprzemyślany i wręcz lekkomyślny świadomie zaciągał kolejne kredyty np. na zakup rzeczy zbędnych, luksusowych, pomimo iż był w pełni świadom tego, że nie będzie w stanie ich spłacić.
Oczywiście nie są to wszystkie zmiany, które wprowadza nowelizacja Prawa upadłościowego – jedynie ich niewielka część. Odpowiadając zatem na pytanie postawione w tytule wpisu: tak, zgodnie z nowymi przepisami ogłoszenie upadłości powinno być znacznie prostsze.
W sprawach o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, niezwykle ważne jest właściwe uzasadnienie wniosku. Ma to znaczenie nawet teraz, po zmianie przepisów. Sąd musi bowiem dokładnie zrozumieć istotę problemu i sytuację, w jakiej znalazł się dłużnik.
Wpisy, dotyczące sytuacji, związanej COVID-19 które mogą być pomocne dla przedsiębiorców i konsumentów klik!
Pomoc Kancelarii dla Frankowiczów, analiza umowy, koszty – klik!
Jeżeli chcą Państwo skorzystać z pomocy prawnej, zapraszamy do kontaktu:
Email: kancelaria@brodniccy.pl
Telefon: (056) 622 24 77
Telefon kom.: 692 491 016
lub poprzez formularz kontaktu Kontakt z Kancelarią